Veldwerk is leuk!

17 december 2014 - Greymouth, Nieuw-Zeeland

Mijn onderzoek is dan nu echt begonnen. Op zondag ben ik vertrokken met het vliegtuig naar Christchurch op het Zuidereiland, en vanaf daar ben ik met een bus naar Greymouth afgereisd. Dat is een busrit dwars door het eiland, van de oost kust naar de west kust. Ideaal om meteen wat van het Zuidereiland te zien. Om bij de west kust te komen moet je dwars door de bergrug heen die ongeveer over het hele zuidereiland loopt van noord naar zuid. Een mooie reis dus. Van wat ik heb gezien is het Zuidereiland stuk ruiger dan het Noordereiland. Geen glooiende groene heuvels meer, maar ruige afdalingen van de bergen, veel rotsformaties en veel ruige begroeiing.

Ik woon nu voor de tijd dat ik hier zit op de west kust in het huis van Jonny. Hij is degene waar ik al in Hamilton contact mee had en die bij de West Coast Regional Council werkt. Hij is het hoofd van de afdeling en heeft het meeste te maken met mijn onderzoek. Ook hier ben ik heel gastvrij ontvangen, 's avonds kan ik steeds aanschuiven bij het eten en ik mag een fiets lenen om rond te komen. Aangezien Jonny dus ook erg begaan is met mijn onderzoek regelt hij veel voor me en denkt hij ook veel mee.

Op zondagavond laat zijn we nog snel naar het kantoor gegaan van de WCRC. Ik moest namelijk mijn experiment opstelling klaar hebben voor de volgende dag, want dan zou er geen tijd meer voor zijn. De opstelling bestond uit 5 verschillende touwen van 5 meter met daaraan 6 grote reageerbuizen die op bepaald afstanden vast gemaakt zijn. Dus ik was even een tijdje in de weer met touw, tie-wraps en buisjes. Wetenschap lijkt soms lastig, maar met wat simpel geknutsel kom je al een heel eind!

De volgende dag ben ik mee gegaan met de maandelijkse monitoring van Lake Brunner. Weer vroeg op om eerst nog de finishing touch aan te brengen aan mijn opstelling. Het meer ligt ongeveer een half uur van Greymouth af, tussen de bossen en bergen. Het is een redelijk afgelegen streek hier aan de west kust. Er wonen maar een paar tientallen duizenden mensen over de hele streek langs de west kust van het hele eiland. Dus een nog redelijk onaangetast gebied, al neemt de melkveehouderij wel toe, ten koste van de waterkwaliteit van de omgeving. Het meer is echt super mooi, met bergen op de achtergrond en super helder water. Heel donker door het organische materiaal in het water, maar toch kun je heel diep kijken ( 6 meter diep).

We zijn met een boot het meer opgevaren en hebben op verschillende plaatsen metingen gedaan. Monsters nemen van verschillende dieptes, profielen van temperatuur, zuurstofgehalte etc en helderheidsmetingen. Dit gebeurd maandelijks, dus niet speciaal voor mijn onderzoek, maar het is wel nog data die ik kan gaan gebruiken. Net als de data die de jaren ervoor verzameld is. Ik heb mijn proefopstelling uitgehangen aan de boei midden op het meer. Die moet daar nu de komende maand blijven drijven. Hopelijk zit alles er nog aan als ik volgende maand weer terug kom! Verder zijn we ook nog een instromende rivier opgegaan om wat metingen te doen, dit gebeurd in een kleine bootje omdat het te ondiep is voor de grote boot. Eigenlijk zouden we daarna ook nog een tweede rivier bemonsteren, maar de grote boot hield er opeens mee op. Gelukkig hadden we het kleine bootje nog, en die heeft ons terug gesleept naar de steiger. Een mooie eerste veldwerk dag in een mooi gebied met super mooi weer, wat blijkbaar ongekend is voor de West Coast. Er valt in dit gebied vier keer zoveel regen als in nederland, en is het natste gebied in de wereld buiten de tropen. Ik had dus mazzel!

De dag erna ben ik met iemand van de council op pad gegaan om de auto samplers te installeren. Deze moeten automatisch om de zoveel tijd samples nemen. Maakt het voor mij makkelijk, hoef ik niet naast de instroom te kamperen en elke twee uur een schep water uit de rivier te nemen ;) Weer een warme dag van zelfs 30 graden. We hebben drie samplers geïnstalleerd, ieder op een monding van een instromende rivier. Om op de locaties te komen moesten we best veel rijden over kleine gravel weggetjes. Gelukkig hadden we een dikke four wheel drive van de WCRC, dus dat was geen probleem. Tijdens het installeren van een van de samplers werd ik nog verrast door een Weka, die even rustig kwam inspecteren wat ik allemaal aan het doen was. Nieuwsgierige vogels die wat weg hebben van een kiwi. Vaak worden ze dus door toeristen aangezien als kiwi's. Helaas had ik mijn fototoestel niet bij de hand, aangezien hij op nog meter van me af was.

In de nacht ben ik nog naar het strand gegaan. Jonny en zijn familie wonen er op nog geen 500 meter vanaf. Een hele ruige kust, met als strand bijna alleen dood hout en kiezels. Ik was op zoek naar blauwe penguins, want die schijnen in de nacht van uit de zee naar hun nesten te trekken. Goede kans om er dan dus een te zien. Helaas heb ik er geen gezien.

Vandaag ben ik in mijn eentje op pad geweest om de samplers in te schakelen en de laatste sampler nog eens in te stellen aangezien we daar wat problemen mee hadden de vorige dag. Ik heb een busje van NIWA greymouth mogen lenen, dus daar heb ik meer rond getoerd rond het meer. Minder geschikt voor kleine gravel wegen heb ik gemerkt ;) Maar wel een leuke dag waar ik lekker mijn eigen gang kon gaan. En ook nog eens gelukt om de laatste sampler aan de praat te krijgen. Dus nu staat alles gereed voor mijn data verzameling.

Zaterdag vertrek ik weer en ga ik naar het noorden om met Niels, Maurice en Alicia kerst vakantie te houden. Zij komen met de auto via de boot, dus ergens zal ik me bij hun aansluiten en dan de komende drie weken rond reizen op het zuidereiland.

1. Jozefien linders:
    17 december 2014
    Hoi, William
    Hoi, william
    Wat een ontzettend mooi land heb je uitgekozen om je veldwerk, en alles wat daar verder omheen bij hoort , te mogen doen! Heel veel plezier en succes nog! Leuk voor ons ook om dat allemaal op deze manier een beetje te kunnen volgen.
    groetjes, Jozefien en ook namens Frans

groetjes, Jozefien en familie
  2. Anton:
    21 december 2014
    Kan je je proefopstelling niet tussentijds checken? Zou zonde zijn als er geen buisjes meer hangen. Mazzel met het mooie weer!
    Goede reis op het Zuidereiland!
  3. William:
    13 januari 2015
    Nee, die kun je alleen bereiken met de boot, dus dat gaat lastig