Barbeque en Bier in Zuid-Korea

21 juni 2017

China is alweer een tijdje uit het zicht, Zuid-Korea kwam en ging, en ondertussen ben ik alweer anderhalve week in Thailand. Met zoveel activiteit blijft het lastig bij te houden ik allemaal heb gezien. Des te belangrijker om mijn verhaaltjes bij te houden!

Zuid-Korea was erg tof. Het was helemaal een beetje een schok om er aan te komen na China. De straten waren er super schoon, het was er relatief rustig (niet overal mensen/auto's/scooters), en vooral erg modern. Seoul is echt een wereldstad. Overal zijn hippe koffie tentjes en leuke barretje. Er is de hele dag drukke activiteit in de stad en het heeft een heel bruisend nachtleven. Ik dacht zomaar dat er niet veel gedronken werd in Azië, maar daar heb ik me goed in vergist! Zo werd door velen het bier aangesterkt door er ‘Soju’ door te mengen, een drank dat verdacht veel op wodka lijkt. Ook is ‘Beer en Chicken’ een groot ding, grote porties gefrituurde kip en bier, ook niks mis mee ;)

Over eten gesproken, Koreaans eten kende ik totaal niet, maar vind ik echt fantastisch. Overal is Korean BBQ te vinden. Samen heb je een mini bbq op je tafel waar jezelf je vlees kunt grillen. Om het dan ‘Korean style’ op te eten, vouw je het vlees, wat Kimchi en andere bijgerechtjes in en blad sla, en eet je een soort mini tortilla/hamburger op. Kimchi is een soort gefermenteerde kool die ze bij elke maaltijd eten. Kimchi lijkt bijna heilig te zijn, en wordt bij iedere maaltijd geserveerd. Af en toe krijg je ook weer een verrassing, zoals dat je ineens slakkensoep hebt besteld…soort van oke, maar niet mijn favoriet ;)

In Busan, in het zuiden van Korea, wordt heel veel vis gegeten. Hier heb je ook de grootste vismarkt van het land. Dit was ook een ‘interessant’ plaats, maar echt zin in vis kreeg ik er niet van. Je kan hier alle soorten vissen kopen en ter plaatse op eten; vers, gedroogd, of levend. Overal staan aquaria opgestapeld die volgestouwd zijn met zeewezens. Voor wat ik als Nederlander gewend ben lijkt het toch vrij cru. Echt alles uit de zee wordt gegeten, alles kun je er vinden. Van inktvis en octopus, roggen, en de kleinste guppy’s tot enorme krabben, rare wormachtige beestjes, en gigantische zeeslakken. Ergens zag nog een plaatje met walvisvlees in een restaurant, helaas wordt dit hier ook nog gegeten.

Na aanraden van veel mensen ben ik naar Jeju eiland gegaan, ongeveer 12 uur met de boot vanaf de Koreaanse kust. Het is een vulkanisch eiland met een grote slapende vulkaan in het midden. Dit geeft een erg interessante en mooie omgeving. De kustlijn bestaat uit zwart gesteente wat erg contrasterend afsteekt tegen het helder blauw en groene water, en de rode wieren op de stenen. Het eiland is bezaaid met mooie 'points-of-interest', mini vulkanen, watervallen, kliffen, noem maar op.

Op de heen weg op de boot naar dit eiland raakte ik aan de praat met een Koreaanse man. Hij vertelde hoe hij van Seoul naar Busan had gefietst en nu van plan was Jeju Island rond te fietsen. Vijf minuten verder in het gesprek vroeg hij mij waarom ik niet met hem mee zou gaan. We zouden in 3 dagen samen het eiland rond kunnen fietsen. Wow..! Dat was nog al een voorstel. Daar moest ik even over nadenken. Er waren nog twee andere Koreanen die ook al bij hem waren aangesloten. We raakte wat meer aan de praat en na wat samen gegeten te hebben, besloot ik het aanbod te nemen. Goh, dat had ik nooit verwacht toen ik de boot op stapte.

De volgende dag hebben we een fietsverhuur opgezocht in het plaatsje, waar ik mijn backpack heb achter gelaten, en vanaf daar zijn we onze tocht rondom het eiland begonnen. Alle andere fietsspullen die ik nodig had kreeg ik van de Koreaanse man, er werd goed voor me gezorgd. Hieruit blijkt ook weer dat het in de Koreaanse cultuur erg belangrijk is voor je gasten te zorgen. Terwijl we begonnen met fietsen begon ik steeds meer te realiseren in wat voor gekke situatie ik eigenlijk was beland. In 3 dagen zou ik 300 km fietsen (ik had nooit echt een grote afstand gefietst in een dag, laat staan drie dagen achtereen!), met drie Koreanen die ik net een paar uur kende.

Achteraf gezien is dit een van de beste ervaringen die ik de hele reis heb gehad. Ik kreeg het hele eiland heel goed te zien, ik leerde heel veel over de Koreaanse cultuur (ik werd er eigenlijk in ondergedompeld), en maakte ook nog eens goede vrienden!

Overdag fietsten we, en maakten we stops bij de belangrijkste plaatsen. Er was voldoende tijd voor foto’s, of laat ik zeggen foto’s maken was een hoofdactiviteit door drie dagen heen. Overal waar het maar enigszins fotowaardig was werd er gestopt om foto’s in alle mogelijke persoonscombi’s te maken. Omdat ik de buitelander was moest ik denk ik dubbel zoveel op de foto. Achja, dat hoorde bij de Koreaanse ervaring dacht ik maar. In de avond was er genoeg tijd voor nog meer Korean BBQ, en soju en bier.

Voordat ik naar Korea ging wist ik er eigenlijk helemaal niks vanaf. De Noord/Zuid scheiding was eigenlijk het enige concrete wat ik wist. Dit maakte alles nog eens allemaal interessant. Alles was nieuw, het eten, de taal en cultuur, de mensen, de geschiedenis. Ook hier heb ik weer aardig wat geleerd.

En toen weer door; Op naar Thailand waar in de eerste etappe van mijn reis afrond, en niet meer als soloreiziger door ga. Vanaf dan reis ik verder met Martin (een vriend uit Wervershoof voor degene die dat niet weten). Ik zal deze enorme vrijheid misschien wat missen, maar na deze tijd alleen kijk ik ook erg naar uit naar blijvend gezelschap. Samen zullen we het Zuid-Oosten van Azie verkennen. Ik kijk er naar uit!

1. Mama:
    21 juni 2017
    Wij hebben net geskypd, maar evengoed leuk om je verhalen te lezen.
    Nog veel plezier met je verder reis!
  2. Kees Neefjes:
    21 juni 2017
    De onverwachte gebeurtenissen zijn altijd het meest memorabel.
    Goed dat je vader niet mee hoefde te fietsen op dat rondje eiland, hij had vorige week al moeite met 40 km ;) Ik pas overigens ook.
    Groeten en nog veel plezier!
  3. Jozefien linders:
    21 juni 2017
    Wat een indrukwekkende reis maak je William en wat goed dat je de uitdagingen uit onverwachte hoek ook aangaat.....met o.a. vriendschap als toegevoegde waarde!
    Nog een mooie reis verder!
    groetjes, Jozefien ook namens Frans en Nanne