Gekkigheid in China

24 mei 2017

China is vreemd, druk, vaak onbegrijpelijk, maar toch zo'n ontzettend fijn land. Na drie weken heb ik niet het idee dat ik China ken, maar ik heb zeker een aardige indruk gekregen. Ook dit land is enorm. Dus ik heb maar een klein gedeelte gezien, maar ik heb uiteindelijk toch 6 verschillende plaatsen bezocht. Eén verhaal over deze drie weken is eigenlijk veel te kort, maar ik zal het proberen ;)

De dag dat ik aan kwam in Beijing was het de eerste dag van een nationale vakantie. Het is normaal al druk in China, maar nu was het extreem. Ik wist niet wat me overkwam! 7 uur in de ochtend, en het hele stationsplein stond al hutjemutje. Dat heb ik de rest van mijn tijd in Beijing gemerkt. Toch had ik geluk dat ik er dat weekend was, enkele dagen nadat ik weg ging was er geen zicht meer door een grote zandstorm!

Uiteraard ben ik naar de Chinese muur geweest. Een bezoek aan China vraagt daar natuurlijk om. De tour van het hostel, waar ik mee ben gegaan, ging naar een stuk van de muur waar eigenlijk alleen zij heen gaan. We hadden de muur dus helemaal voor onszelf! We hebben hier ongeveer 3 kilometer over gelopen, en dat is een stuk zwaarder dan je denkt! De muur gaat namelijk over de heuvel ruggen heen, dus je moet zelf ook steeds omhoog klimmen. Het uitzicht is daarom ook fantastich, een heuvel/berg gebied waar over je aan twee kanten de muur als een dunne sliert door het landschap ziet slingeren. Ik geloof dat de muur hemelsbreed 8000 km is, maar 21.000 km mocht je alles slingers mee rekenen. Echt absurd!

In Xi'an, mijn tweede stop in China, heb ik een berg beklommen (Huashen). Dit was ik sowieso van plan, maar een Chinese jongen uit het hostel stelde voor om samen te gaan en de berg dan in de nacht te beklimmen, om de zonsopgang te zien. Dat leek me eerst wat lastig om dit in het donker te doen, maar als hij dacht dat het kon dan wilde ik wel mee. Het bleek even anders dan ik had voorgesteld. Er was namelijk een geheel wandelpad omhoog, en alles was verlicht tot aan de top. Toen kwam ik er achter dat natuur hier in China op een hele andere wijze wordt beleefd dan ik gewend ben. En het zou natuurlijk China niet zijn als niet ontzettend druk was. We waren duidelijk niet de enige die ook dit plan hadden. De zonsopgang was uiteindelijk wat anticlimax helaas, het was namelijk bewolkt. Toch maakte het uitzicht wat langzaam duidelijker werd door de schemering alles goed. We bevonden ons op een bergtop met verticale afgronden overal om ons heen. We waren omringd met zulke witte kliffen met groene begroeiing. Ik snap wel waarom ze dit als een heilige plaats beschouwde. Waarschijnlijk was het goed om deze berg in de nacht te beklimmen. Nu heb ik de steile afgronden naast het wandelpad niet gezien, en beklom ik de berg waarschijnlijk een stuk relaxter ;)

In Chengdu ben ik naar een onderzoeksinstituut geweest waar ze panda's fokken. Eigenlijk dus een dierentuin met alleen panda's. Toch verveelde het niet al te gauw. Het zijn toch wel vrij lompe en luie beesten, maar hier en daar super speels. Zeker de jonge panda's klimmen overal op, en spelen met elkaar. Als ze eten lijkt het alsof hun leven er vanaf hangt. Ze blijven maar meer bamboe naar binnen stouwen. Hier ontmoette ik een aantal Chinese studenten die graag hun Engels wat oefende, en graag met een buitenlander op stap gingen. Ik ben dus mooi even bij hun aangesloten, en werd daarna ook nog uitgenodigd met hun te eten. Dat was dus wel een hele leuk spontane ontmoeting. Iets wat reizen zo mooi maakt; Constant gebeuren er weer spontane dingen, en ontmoet je weer nieuwe mensen. Iedere dag is weer anders!

Iets wat in China trouwens nog erg opvallend is, is hoe erg je opvalt als een buitenlander. Zeker buiten Beijing werd ik vaak toch nieuwsgierig aangekeken, of nagestaard. Bijna elke dag werd me wel gevraagd om op de foto te gaan met random mensen. Eerst heel vreemd, maar na een tijdje weet je wat ze bedoelen als ze hun telefoon in je gezicht duwen. Af en toe voelde ik me haast een celebrity. Op een bergwandeling was het heel bizar, toen heb ik denk ik wel 15 foto's met allemaal random mensen genomen!

De laatste week heb ik voornamelijk door gebracht in kleinere plaatsen en meer in de natuur. Al zijn deze plaatsen nog steeds groot.. De kleinste plaats had nog steeds een miljoen inwoners!! Overal in China staan dan ook flats. Je kunt zelfs flats vinden die direct naast de rijstvelden staan. Deze laatste gebieden waren wel onwijs mooi. Het ene gebied was bezaaid met begroeide rotsformatie. Het zijn eigenlijk honderden kleine groene bergjes. Het andere gebied was het eerste Chinese national park wat ook bekend staat om zijn rotsformaties. Hier heb je overal meters hoge stenen pilaren. Dat dit gebied als inspiratie voor het landschap van ‘Avatar’ is gebruikt geeft wel aan hoe mooi het er is!

Ik heb me in China erg vermaakt. Het is niet altijd makkelijk zonder chinees te praten. Het is zeker niet het makkelijkste land om door te reizen, maar uiteindelijk lukt het allemaal toch wel weer. Vooral veel wijzen! Zeker als je eten besteld. Het is altijd weer een verrassing wat je uiteindelijk op je bord krijgt. (Ik denk nog steeds dat ik een keer stukjes darm heb gekregen, het waren soort van vlezige buisjes...). Chinezen zijn erg contrasterend, super beleefd en vriendelijk, maar ze spugen en gorgelen wel overal, en vuilnis wordt gewoon op straat gemieterd. Ik bleef me iedere dag verbazen! Ik heb veel over China geleerd, maar veel is me nog steeds een raadsel.

1. Josefien Neefjes:
    24 mei 2017
    Bedankt voor je mooie reisverslag! Weer een hele ervaring rijker! Goeie reis verder en we zijn weer benieuwd naar je volgende verhaal. Hartelijke groeten ome Hans en tante Josefien.
  2. Kees Neefjes:
    Hoi William
    Prachtig dat je er zo van geniet en nog veel plezier op je verdere reis.
    Blijf vooral af en toe even een verslagje opsturen.
    groeten, ome kees
  3. Anton:
    26 mei 2017
    Prachtig die landschappen... en die traditionele gebouwen.. echt gaaf.
    Oja, mocht je langer op een plaats willen blijven een keer... ergens in de natuur, dan raad ik je zeker aan om te gaan WWOOFen ;).