Tuktuks, tempels, en toeristen in Thailand

6 juli 2017

Na een nachtje doorgebracht te hebben op Bangkoks vliegveld werd ik in de vroege ochtend herenigd met Martin. Beetje raar om een bekend persoon hier te ontmoeten, maar uiteraard ook meteen erg vertrouwd. De eerste dagen hebben we Bangkok wat verkend. Niet mijn lievelingsstad, maar zeker interessant. Helemaal vol gestouwd met boeddhistische tempels (al is heel Thailand dat eigenlijk). Overal waar je loopt blijf je ze tegen het lijf lopen. In het begin hebben we ons best gedaan om veel tempels te bezoeken, maar na tijdje hadden we zoveel Boeddha’s gezien dat we voor een tijdje genezen waren. De tempels, zeker in Bangkok, zijn wel super mooi. Helemaal de tempels rondom ‘The grand palace’ zijn ontzettend mooi. Vol met goud, gedetailleerde tekeningen, boeddha’s en andere kleine details. Wel een lange broek aan doen, anders kom je niet naar binnen! Maarja, anders kun je altijd een ‘olifantenbroek’ in het winkeltje aan de overkant kopen. (Hij lijkt vrij vrouwelijk, maar zit wel onwijs lekker!)

En dan is er ook nog die ontzettende hitte. Elke dag is het 30+ graden heet, en met de hoge luchtvochtigheid ligt de gevoelstemperatuur zelfs op 40 graden. Het is dus constant zweten en van airco naar airco leven. Ik heb hier al een stuk meer wasjes gedraaid dan in de andere landen ;)

In Bangkok wordt je heel veel aangesproken door Tuktuk chauffeurs. Veel ervan proberen je mee te krijgen met het excuus dat een tempel gesloten is. We hadden al gehoord dat dat niet waar was, maar toch zijn we later voor zo’n truc gevallen. Een persoon die zich voordeed als een soort politieman gaf ons allemaal tips, vervolgens gaf hij een tip hoe we de stad via tuktuk wat konden zien. Hij had ons net geholpen, dus dat klonk wel veilig en we accepteerde het aanbod (voor maar 80 eurocent per persoon, dus ook als het niks was niet echt een probleem^^). Dus eerst werden we naar een uitzichtpunt over de stad gebracht, erg mooi. Toen vlak voordat we naar de volgende plaats reden ging de chauffeur even naar de wc. Een andere man die zich voordeed als Thai die in Amerika woonde sprak ons aan en vroeg waar de volgende stop was. ‘Silk export’ las ik voor van mijn blaadje, geen idee hebbend van wat dat was. De man werd heel enthousiast en begon te vertellen dat we heel veel mazzel hadden. Dit weekend was er een plaats waar ze heel goedkoop Armani pakken verkochten (naja, dat werden ze pas zodra ze in Italië het stempeltje kregen aldus de man) ook open voor buitenlanders, want normaal was dit alleen voor thaise mensen open. ‘Jullie moeten gister wel de reclame op de tv gezien hebben’, zei de man nog. Oke, oke, dat klonk wel goed, ik had al een soort grote hal voor ogen met ontzettend veel verschillende lokale winkeltjes die allemaal stoffen en kleding verkochten.

Maar het bleek een klein winkeltje in een achteraf steegje te zijn. Voor dat ik het wist zaten we binnen rondom een tafel met twee andere Thaise mannen die ons pakken proberen aan te smeren. Een bizarre situatie want na wat sightseeing met de tuktuk zaten we ineens in een winkel om een pak te kopen, die we helemaal niet wilde. De verkopers waren erg aanhoudend en deden heel erg hun best te doen om ons te laten voelen wat een kans we mis liepen. Ik probeerde nog uit te leggen dat we niks vermoedend in de tuktuk waren gestapt om gewoon de toerist uit te hangen. We wilde helemaal geen pak^^. Uiteindelijk hebben we ze toch kunnen afpoeieren, en werden we even goed nog naar de volgende locatie gebracht, en zelf bij ons hostel afgezet. Het duurde even voordat we door hadden dat iedereen dus samen in deze ‘scam’ zat, maar was het eigenlijk een ‘scam’? We hadden wel een heel goedkoop toertje door de stad heen 

Chiang Mai is de tweede stad van Thailand. Hier voelde ik me meer thuis dan in Bangkok, iets minder heet, wat minder opdringerig tuktuk chauffeurs, en naar mijn idee meer leven op straat in de avond. Wat ook hielp was dat we de meest fantastisch hostelhost ooit hadden. Heel erg begaan met zijn gasten, en aangezien hij laagseizoen was had hij veel tijd om met ons te praten. Een avond zijn we met hem opstap geweest. Hij nam ons mee naar plaatsen waar alleen locals heen gaan. Erg fijn om een keer weg te gaan van de plaatsen waar alleen toeristen zitten, en leuk om te zien hoe thaise studenten hun avond besteden. Zelfs op deze maandagavond zat het bomvol!

In de omgeving rondom Chiang Mai hebben we het meeste van onze tijd in Thailand gezeten. Zo hebben we een tijd in Pai gezeten. Pai is een klein jungle dorpje in het noorden van Thailand dat zich ontpopt heeft tot een bloeiende toeristen locatie. Het zijn maar een paar straatjes, maar het zit vol met hippe barretjes en restaurantjes. Er hangt een vrije alternatieve en erg relaxte sfeer. De omgeving van dit dorp is prachtig. Vol met heuveltoppen die begroeid zijn met dichte jungle en de valleien vol met landbouw van rijstvelden en andere gewassen.

Een van de dagen hier hebben we een flinke wandeling gemaakt door de jungle, op weg naar een waterval. Ongeveer 3 uur heen en 3 uur terug. Een van de eerste keren dat ik echt door een tropisch regenwoud liep, dus ik was erg onder de indruk van alle insecten, vlinders, bomen, planten, en lianen. Misschien had ik toch wel biologie moeten studeren ;). Er liep wel een pad, maar deze was hier en daar toch vrij lastig te onderscheiden. Steeds moesten we een klein riviertje doorkruisen omdat het pad aan twee kanten liep. In totaal wel rond de 20 keer. Op sommige plaatsen bleven we maar door de rivier lopen, omdat niet duidelijk was waar het pad dan wel liep. De waterval was een mooie rustplaats van de wandeling. Heerlijk verfrissend zo’n natuurlijk douche, al was de straal misschien wat te krachtig ;). Op de terug weg begon het heel hard te regenen. Normaal niet zo fijn, maar ik was toch nog nat van de waterval en liep in mijn zwembroek, dus nu was het juist heel fijn. We stonden net op een heuvel met uitzicht over het dal van de rivier, waardoor je heel goed de regen kon zien. Erg mooi om te zien hoe de hele lucht een waas wordt over de jungle. De afdaling was wat glad, zeker voor Martin zonder veel profiel onder zijn schoenen, maar met een flinke bamboe stok als hulp kwam ook hij weer veilig beneden. De curry na deze wandeling was dik verdiend!

De omgeving van Pai zit vol met andere watervallen en ook hot springs. De dag erna hebben we scooters gehuurd en zijn we de omgeving wat gaan verkennen. Dit was de eerste keer dat ik met een scooter reed. Eerst even spannend, maar na 5 a 10 minuten begon het al snel te wennen. Niks moeilijks aan eigenlijk, gewoon zitten en gas geven, dat is alles. Eerst naar een waterval met een groot diep zwemgat, hier kon je vanaf de rotsen in springen. Lekker verfrissend. Op de scooter rond rijdend door deze omgeving was een zeer bevrijdend gevoel. De wind die lekker rondom je heen suist, terwijl je een super mooi landschap aan je voorbij ziet gaan. De rit naar de attracties was voor mij al een hele beleving opzich!

Verder hebben we een nog wat ‘Thaiser’ plaatsje bezocht, Chiang Dao, ook in de omgeving ten noorden van Chiang Mai. Hier komen een stuk minder toeristen, dus het voelt veel meer alsof je het echte thaise leven kunt zien buiten de grote stad. We wilde hier de derde hoogste berg van Thailand beklimmen, maar dat mislukte helaas. Het pad naar de top was afgesloten vanwege het regenseizoen en zou te gevaarlijk zijn. Eerst wel een teleurstelling, maar uiteindelijk bleek onze reis naar Chiang Dao het wel waard. We verbleven op de farmstay van On. Ongeveer 5 kilometer vanaf het plaatsje. Een aardig stukje lopen in de hitte met alle spullen op je rug, maar de omgeving was zo mooi dat het niet erg was, met de berg in de verte, en jungle en boerenland langs het pad. On’s farmstay was denk ik de meest vredevolle plaats waar ik ben verbleven tijdens mijn reis. Drie hutjes geplaats langs een stroompje, aan de voet van de berg, met een fantastisch uitzicht. Heerlijk relaxed wakker worden, waarbij je mooi buiten kunt ontbijten. On was super gastvrij en maakte iedere ochtend ontbijt voor ons met producten van de farm. Verse papaya net van het land eet ik normaal ook niet iedere dag. ;)

Na twee dagjes weer terug te zijn in Chiang Mai zouden we weer vertrekken uit Thailand. We zouden eerst naar Bangkok vliegen en dan naar Hanoi, Vietnam. Dat bleek toch even anders te gaan. Aangekomen bij de incheckbalie op het vliegveld keek de vrouw achter de balie erg moeilijk.. ‘uhm, jullie vlucht vertrekt pas over twee dagen, niet vandaag’… oeps, foutje.. en ik denken dat ik goedkopere tickets had gevonden dan Martin. Maar we zijn uiteindelijk in Vietnam aangekomen, al was het een dag later. Dus volgende keer daar mijn verhaal over :)

PS. Leuk om jullie reacties te krijgen/lezen. Ik bedacht me dat ik daar nooit op reageer, maar ik waardeer het zeker. Zie ik toch weer dat ook andere mensen dan alleen mijn moeder het lezen ;)

1. Piet Warnaar:
    7 juli 2017
    mooi en uitgebreid verhaal weer William! Je moeder is zeker niet de enige die ze met veel plezier leest ;-D . ~mooie foto's met originele bijschriften ook. Goed te zien dat jullie het lekker naar jullie zin hebben! nog weer heel veel plezier!
  2. Jozefien linders:
    9 juli 2017
    Hoi,William
    Wat een schitterende ervaringen weer!
    Leuk om een beetje mee te reizen.........
    Groetjes,Jozefien
  3. Meindert en Irene Warnaar:
    19 juli 2017
    Hallo Martin en William
    we kregen de tip van Afra om op deze website te kijken en zo vanaf deze kant met jullie mee te leven met jullie ontdekkingsreis door Azië. Je schrijft het heel beeldend lezende vort is het alsof we aan de hand meegenomen worden en genieten van al het moois wat jullie zien en meemaken.

We willen jullie heel veel plezier en vooral een onvergetelijke ervaring en herinneringen toewensen. De hartelijke groeten Meindert en Irene